Audi Aarhus

Sportslig, elegant og kompakt - den nye Audi A3 Cabriolet

Sportslig, elegant og alsidig – Audi præsenterer den nye A3 Cabriolet. Den kompakte 4-sæders-bil imponerer allerede ved første blik med sin flydende linjeføring og stofkalechen. Når det gælder teknikken, sætter den sig også på førstepladsen i klassen – med konsekvent letvægtskonstruktion, nye motorer, mere alsidige opkoblingsmuligheder og effektfulde assistentsystemer. 

Det udvendige design

I forhold til forgængermodellen er den nye Audi A3 Cabriolet vokset – i længden fra 4,24 til 4,42 m, akselafstanden fra 2,58 til 2,60 m og i bredden fra 1,77 til 1,79 m. Kun i højden (1,41 m) er den blevet 15 mm lavere – det giver den åbne 4-personers-bil en mere elegant og sportslig fremtoning på vejen. Bagagerumsvolumenen er vokset med 60 l, og bagagerummet er lettere at læsse. I hjulkasserne er der plads til store hjul på op til 19".

Singleframe-kølergrillen sætter sit præg på fronten på Audi A3 Cabriolet. De smalle forlygter giver den et beslutsomt blik, og så understreger de bilens vandrette linjer ligesom luftindtagene i stødfangeren. Som ekstraudstyr tilbyder Audi forlygter med LED-teknologi, der som noget enestående i segmentet for kompakte biler er udstyret med glidende lyslængderegulering.

I forbindelse med den 2-dørs-bils harmoniske proportioner spiller det bageste overhæng en vigtig rolle. Forrudens ramme er fremstillet af aluminium – og der løber en pynteliste i aluminiumslook hele vejen rundt på bilen. På bilens sider opstår der et fascinerende samspil mellem lys og skygge takket være den stramt trukne tornadolinje og de spændte karrosseriflader.

Kalechen

Den nye A3 Cabriolet er udstyret med en stofkaleche, som er spændt ud på en mekanisme i magnesium og stål, og som er integreret perfekt i bilens design. Med et tryk på kontakten åbnes og lukkes den elektrohydraulisk på under 18 sekunder – også mens bilen kører med en hastighed på op til 50 km/t.
I åben tilstand ligger kalechen, foldet i tre lag, i en fordybning, som næsten ikke begrænser bagagerummet, som rummer 287 l.

Den fuldautomatiske kaleche er udstyret med en bagrude i glas, og som alternativ kan man vælge en fuldautomatisk akustikkaleche med en tykkere indvendig foring, og den sænker det i forvejen lave støjniveau i kabinen i A3 Cabriolet endnu mere.

Karrosseriet

I basisversionen udgør egenvægten blot 1.365 kg – den nye Audi A3 Cabriolet er trods sin størrelse og mere komfort ca. 50 kg lettere end forgængermodellen. Inklusive de særlige forstærkninger, som giver en stor torsionsstivhed, vejer råkarrossen 30 kg mindre end hidtil, og motorhjelmen er fremstillet af aluminium. Også i forbindelse med udviklingen af interiøret og motorerne anvendes de strenge regler for letvægtskonstruktion. Audi, som er pioner på dette tekniske område, sætter dermed en suveræn ny standard i klassen for kompakte biler. Til karrosseriet kan kunderne vælge mellem 16 forskellige lakfarver.

Drivlinjen

De tre nyudviklede motorer, som Audi A3 Cabriolet fås med ved introduktionen, er i væsentlig grad med til at give bilen sin sportslige karakter. De to TFSI-motorer yder henholdsvis 140 hk og 180 hk fra en slagvolumen på 1,4 og 1,8 l. 2.0 TDI yder 150 hk. Flere motorer følger – fra 1.6 TDI med 110 hk til 2.0 TFSI, som driver Audi S3 Cabriolet med sine 300 hk. Alle motorer i den nye Audi A3 Cabriolet omfatter teknologierne direkte indsprøjtning, turboladning og start-stop-system.

Ved blandet kørsel bruger de tre motorer, der fås ved introduktionen, 12 procent mindre brændstof end motorerne i forgængermodellen – samtidig med forbedrede præstationer. Fx accelererer 1.4 TFSI den nye Audi A3 Cabriolet fra 0 til 100 km/t på 9,1 sek., men kører stadig 20,0 km/l ved blandet kørsel (114 g CO2 pr. km). Denne effektivitet skyldes også teknologien Audi cylinder on demand (COD), der frakobler to cylindre under kørsel med lav belastning.

Også når det gælder kraftoverføringen, er den nye Audi A3 Cabriolet udstyret med topmoderne teknik. 1.8 TFSI er ved introduktionen koblet sammen med den 7-trins S tronic-gearkasse, og i samspil med køredynamiksystemet Audi drive select har den en friløbsfunktion, der sænker forbruget yderligere. 1.4 TFSI og 2.0 TDI arbejder sammen med en manuel 6-trins gearkasse. Firehjulstrækket quattro – endnu en nyhed og noget helt unikt i en kompakt cabriolet – følger senere.

Audi S3 Cabriolet (foreløbige data)

I topversionen S3, der følger kort efter introduktionen, har den kompakte cabriolet ekstra sportslige præstationer. 2.0 TFSI-motoren yder 300 hk og har et drejningsmoment på 380 Nm. Accelerationen fra 0 til 100 km/t klares på 5,4 sek. med den 6-trins S tronic. Ved blandet kørsel kører den 4-cylindrede turbomotor 14,1 km/l.

quattro-drivlinjen arbejder med en hydraulisk lamelkobling med elektronisk regulering. Karrosseriet er sænket 25 mm, og bag 18"-fælgene er der monteret 17" store bremser. I samspil med Audi magnetic ride fås der også 19"-fælge. Det progressive styretøj er standardudstyr.

Den nye Audi A3 Cabriolet vil blive produceret på Audis fabrik i den ungarske by Gyor – en fabrik som Audi har udvidet med en investering på over 900 millioner euro. Den nye Audi A3 Cabriolet kommer til Danmark i februar 2014, og prisen kendes endnu ikke.