Audi Aarhus

Ny Audi RS 7 Sportback – high performance i æstetisk indpakning

På biludstillingen i Frankfurt (IAA) viser Audi Sport anden generation af RS 7 Sportback med et tydeligt bredere karrosseri og højere ydelse med stor effektivitet takket være mildhybridsystemet. 4.0 TFSI V8-biturbo giver 600 hk og hele 800 Nm.

”RS 7 Sportback er vores fortolkning af en 4-dørs high performance-coupé i form af en Gran-Turismo“, forklarer Oliver Hoffmann, som er øverste chef for Audi Sport GmbH. ”Med større anvendelighed i dagligdagen og de enorme kørepræstationer tilbyder vi vores kræsne kunder en helt usædvanlig sportscoupé”.

Æstetisk og aggressivt design
Den nye Audi RS 7 Sportback står selvsikkert på vejen, og de brede hjulkasser understreger high performance-modellens sportslighed. Bredden er ikke optisk bedrag, og med en bredde på 1.950 mm ved forskærmene er bredden øget med ca. 20 mm i hver side i forhold til Audi A7 Sportback. Den nye RS 7 Sportback har grundmodellens karrosseri og coupéagtige silhuet, men kun fire ens dele: motorhjelm, tag, fordøre og bagklap. Det RS-specifikke udvendige design giver den 5.009 mm lange Gran Turismo en helt selvstændig karakter.

Fronten på den nye RS 7 Sportback har en flad og bred singleframe uden ramme i kontrastfarve, og kølergitret med RS-specifik tredimensionel bikubestruktur er udført i sort højglans. Markante luftindtag på fronten understreger den aggressive udstråling, og en horisontal spoilerliste giver fronten en klart defineret afslutning nedad.

Som veltrænede muskler præger hvælvede flader og stramme linjer profilen på den nye Audi RS 7 Sportback. En lav skulderlinje flytter det optiske tyngdepunkt nedad, og rudelinjen, som stiger mod bilens bagende, giver bilen en dynamisk udstråling – også når bilen holder stille.

Bagpartiet med den svungne spoilerkant på bagenden og lysbåndet, som forbinder baglygterne, er blandt de karakteristiske kendetegn for RS 7 Sportback. Fra en hastighed på 100 km/t kører en spoiler op fra bagklappen, og RS-udstødningssystemet afsluttes af store forkromede afgangsrør på begge sider i den RS-specifikke stødfanger med hækdiffusor og designelementer i sort højglans.

LED-forlygter er standard på den nye RS 7 Sportback. Som ekstraudstyr fås RS-Matrix-LED-laserforlygter med mørktonede blænder, og LED-baglygterne har dynamisk blinklys og iscenesættes RS-specifikt ved oplåsning og låsning af bilen.

Farveprogrammet til den nye Audi RS 7 Sportback omfatter 13 udvendige lakfarver – heriblandt de to RS-specifikke farver nardogrå og sebringsort krystaleffekt samt fem forskellige mateffektlakeringer.

V8-power
4.0-liters TFSI-motoren i Audi RS 7 Sportback yder 600 hk og leverer et konstant drejningsmoment på 800 Nm over et bredt interval fra 2.050 til 4.500 omdr./min. På kun 3,6 sek. sprinter den højtydende Sportback fra 0 til 100 km/t, og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Med dynamikpakke som ekstraudstyr øges tophastigheden til 280 km/t og med dynamikpakke plus endda helt op til 305 km/t.

Takket være mildhybridsystemet (MHEV) med 48-volts primært ledningsnet kombinerer 4.0 TFSI-motoren maksimale præstationer med stor effektivitet. Remstartergeneratoren kan ved lette opbremsninger genindvinde op til 12 kW energi og lagre den energi i et litium-ion-batteri. På den måde kan man spare op til 0,8 l brændstof pr. 100 kilometer ved kørsel i dagligdagen.

Som endnu en effektivitetskomponent er systemet cylinder on demand (COD) også standardudstyr. Når belastningen og omdrejningstallet er på lavt eller middel niveau, frakobler systemet i de højeste gear cylindrene 2, 3, 5 og 8 ved at afbryde indsprøjtningen og tændingen og lukke indsprøjtnings- og udstødningsventilerne. Fra- og tilkoblingen sker i løbet af millisekunder, og fører og passagerer bemærker det stort set ikke.

4-liters motoren frembringer en sportslig og kraftig V8-lyd. Ved hjælp af køredynamiksystemet Audi drive select kan man ændre motorlyden. I de individualiserbare indstillinger RS1 og RS2 kan kunden selv vælge, om lyden skal være sportslig eller afbalanceret.

Den standardmonterede 8-trins tiptronic med optimerede skiftetider og en ny Launch Control-funktion overfører kræfterne fra 4.0 TFSI-motoren til det permanente firehjulstræk quattro.

Adræthed som standard
Den nye RS 7 Sportback er udstyret med femleddet konstruktion på både for- og bagaksel.Påvirkningen af de langs- og tværgående kræfter bliver dermed adskilt. Sporvidden er 1.668 mm foran og 1.650 mm bagpå.

Den standardmonterede luftaffjedring RS-adaptive air suspension med reguleret støddæmpning er afstemt specifikt til RS, og med det nye luftaffjedringsmodul med en 50 % højere affjedringsgrad kan den nye RS 7 Sportback opnå en tophastighed på op til 305 km/t. I normalindstillingen ligger karrosseriet på den nye RS 7 Sportback 10 mm lavere end på en Audi A7 Sportback med standardundervogn, og fra en hastighed på 120 km/t sænkes det yderligere 10 mm.

Som alternativ kan man tilvælge RS-sportsundervogn plus med Dynamic Ride Control (DRC). Den arbejder med stålfjedre og tretrins justerbare støddæmpere, som er forbundet med hinanden via diagonale olierør/-slanger og en centralventil. Ved hurtig kørsel gennem sving påvirker ventilerne oliestrømningen til støddæmperen til det yderste forhjul i svinget, som er trykket ned. Det forstærker støtten og reducerer nikke- og krængningsbevægelser.

Via køredynamiksystemet Audi drive select kan føreren ændre karakteren for sin RS 7 Sportback. Man kan vælge mellem seks forskellige profiler: comfort, auto, dynamic, efficiency og de individuelt konfigurerbare RS-specifikke indstillinger RS1 og RS2, som kan aktiveres direkte via "RS-MODE"-knappen på rattet. Audi drive select påvirker blandt andet motor- og gearkassestyringen, servofunktionen, undervognen, den dynamiske firehjulsstyring, quattro-sportsdifferentialet, motorlyden samt klimaanlæggets karakteristik. I indstillingen RS2 kan kunden også indstille den elektroniske stabilitetskontrol (ESC) til sportsindstilling med et tryk på en knap.

Den nye RS 7 Sportback leveres som standard med 21” støbte aluminiumsfælge med dæk i størrelsen 275/35. Som ekstraudstyr tilbyder Audi Sport RS-specifikke 22” fælge med dæk i størrelsen 285/30. Sadlerne til RS-bremsesystemet med indvendigt ventilerede perforerede skiver (420 mm foran, 370 mm bagpå) er som standard sortlakerede og fås som ekstraudstyr i rød. I forbindelse med RS-keramikbremser (ekstraudstyr) fås sadlerne enten i grå, rød eller blå. Deres skiver har en størrelse på 440 mm (foran) og 370 mm (bagpå). Med det nyudviklede keramiske RS-bremsesystem reduceres vægten med 34 kgi forhold til versioner med stålbremser.

Sportsligt interiør
I Audi virtual cockpit informerer specielle RS-visninger om dæktryk, drejningsmoment, ydelse, motorolietemperatur, ladetryk, omgangstidsmålinger, accelerationsmålingerog g-kræfter. Når omdrejningstalgrænsen nås, opfordrer en gearskifteindikator føreren til at skifte til et højere gear.

Det perforerede RS-sportslæderrat med flad bund og nye store RS-skiftekontakter af aluminium er udstyret med multifunktionsknapper. Derved åbnes automatisk de RS-specifikke visninger i Audi virtual cockpit. I kabinen er der RS- og RS 7-logoer på rattet, sæderne og de forreste panellister med lys. Når for- og bagdørene er åbne, bliver Audi Sport-logoet projiceret på kørebanen.

RS-sportssæderne i Alcantara/læder af typen perlenappa med diamantformede syninger er standardudstyr. Perforeringerne giver for første gang mulighed for en ventilationsfunktion.

Funktionaliteten i den nye RS 7 Sportback er forbedret i forhold til forgængermodellen. For første gang tilbyder Audi Sport også den 4-dørs Gran Turismo med et bagsæde til tre personer, men det sportslige 4-sæders look med et bagsæde til to personer er stadig tilgængeligt. Bagagerummet rummer 535 l, og når splitbagsæderne klappes frem, øges det til 1.390 l. Den lange bagklap åbnes og lukkes elektrisk som standard, og i forbindelse med komfortnøgle (ekstraudstyr) kan den også betjenes med en fodbevægelse.

Audi RS 7 Sportback i Danmark
Den nye Audi RS 7 Sportback introduceres i Danmark i slutningen af 2019. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Link
Læs mere og se flere billeder på Audi Media Center

Forbrugsangivelser
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 11,4-11,6
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 261-265

Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO2-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse og opgøres her iht. tysk lovgivning efter NEDC (se vedhæftede dokument).

Angivelserne vedr. udstyr, data og priser er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for ændringer og fejl.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk