Audi Aarhus

40 år med quattro

quattro betyder firehjulstræk hos mærket med de fire ringe, og princippet med de fire trækkende hjul er et af mærkets bærende elementer – hvilket det har været i over 40 år siden lanceringen af Ur-quattroen på biludstillingen i Genève i 1980. Nu følger næste kapitel i succeshistorien, når Audi introducerer det elektriske torque vectoring-system med Audi e-tron S og Audi e-tron S Sportback.

Når man gør regnskabet op efter 40 år, ser det ret imponerende ud. Frem til slutningen af 2019 har Audi produceret 10.448.406 biler med firehjulstræk, og alene i 2019 blev der produceret 804.224 stk. I 2019 var knap 45 % af alle producerede Audi modeller udstyret med quattro-firehjulstræk – de fleste af dem blev produceret på fabrikkerne i Changchun (Kina) og San José Chiapa (Mexico). På de tyske fabrikker i Ingolstadt og Neckarsulm blev der i 2019 i alt produceret 258.765 nye biler med det velkendte firehjulstræk.

quattro-firehjulstrækket er et bærende element for mærket med de fire ringe. Det fås til alle modelrækker undtagen den kompakte A1. Alle store og ekstra stærke modelvarianter og samtlige S- og RS-modeller overfører som standard kraften til vejbanen via alle fire hjul.

quattro 2.0: det elektriske torque vectoring

Audi præsenterer nu næste version af det elektrisk firehjulstræk, idét quattro i prototyperne Audi e-tron S og e-tron S Sportback suppleres af det elektriske torque vectoring. Det elektriske torque vectoring – forskydningen af kræfterne mellem hjulene – varer kun nogle millisekunder. Derudover kan det videreføre ekstremt høje momenter, der giver bilen indstyringsegenskaber i sving som en sportsvogn. Audi er den første producent i premiumsegmentet, der har sat en teknologi med tre elmotorer i serieproduktion.

I Audi e-tron og Audi e-tron Sportback drives både for- og bagakslen af elmotorer. Undervogns- og drivlinjestyreenhederne er koblet tæt sammen og regulerer den optimale fordeling af trækkraften mellem sig – permanent, fuldt variabelt og i løbet af nogle få brøkdele af et sekund. Af hensyn til effektiviteten gør de eldrevne SUV'er i de fleste kørselssituationer kun brug af den bageste elmotor. Hvis føreren har brug for mere ydelse, end den kan levere, så bliver den forreste motor lynhurtigt tilkoblet. Dette sker også forudseende, før der på glat vej eller ved hurtig kørsel gennem sving opstår hjulspind, eller før bilen under- eller overstyrer. Resultatet er yderst præcise køreegenskaber med en karakter, der kan indstilles bredt via undervognsreguleringssystemerne – fra kompromisløst stabile til sportslige.

Varianterne af det mekaniske quattro-firehjulstræk
quattro-teknologien fra Audi findes i flere varianter og er tilpasset præcist til den pågældende biltype. Et fællestræk i alle modeller er dog samarbejdet med torque vectoring – en funktion i ESC-stabilitetskontrollen, som gør køreegenskaberne mere præcise i det køredynamiske grænseområde via lette bremseindgreb.

Til modellerne med langsliggende frontmotor findes der to forskellige teknologier afhængigt af bilens gearkasse. I forbindelse med det permanente quattro-firehjulstræk, som samarbejder med den automatiske tiptronic-gearkasse, udgøres det centrale element af et automatisk spærrende, rent mekanisk arbejdende midterdifferentiale. Ved almindelig kørsel fordeler systemet momenterne med let fokus på bagakslen, og hvis det er nødvendigt, sender det op til 70 % til forakslen eller op til 85 % til bagakslen. quattro med ultra-teknologi – i Audi modeller med S tronic eller med manuel gearkasse – gør i stedet brug af to koblinger. Dermed kan styreenheden ved behov lynhurtigt skifte fra for- til firehjulstræk, i mange situationer endda allerede forudseende. Når det gælder vejgreb og køredynamik, kan man ikke mærke forskel i forhold til det permanente system.

De kompakte Audi modeller med tværliggende motor anvender deres egen quattro-drivlinje. Det centrale element her er en lamelkobling med hydraulisk aktivering, som af hensyn til vægtfordelingen er placeret på bagakslen. På mange modeller har styringen så dynamisk en opsætning, at den allerede under indstyringen kan sende en del af momenterne fra forakslen til bagakslen. I supersportsvognen R8 med centermotor arbejder der også en lamelkobling, som her er placeret på forakslen. Den overfører, hvis det er nødvendigt, momentet fra baghjulene til forhjulene.

Milepælene gennem 40 år med quattro

Da Audi quattro blev præsenteret på biludstillingen i Genève i 1980, var den udstyret med en helt ny type kraftoverføring for personbiler – et firehjulstræk, som var let, kompakt, effektivt og vridningsfrit. Det gjorde quattro-princippet særligt velegnet til sportslige personbiler og produktion i høje styktal – lige fra start. Den 200 hk stærke Ur-quattro forblev som serieproduceret model i programmet frem til 1991, og den fik flere tekniske opgraderinger undervejs. I 1984 tilføjede Audi den eksklusive Sport quattro med 306 hk til modelprogrammet, og i 1986 blev det manuelt spærrende midterdifferentiale, som Ur-quattro blev lanceret med, erstattet af torsendifferentialet, der kunne fordele trækkraften variabelt.

I de følgende år fintunede Audi flere gange quattro-teknologien. I 1995 blev den første Audi TDI med permanent firehjulstræk lanceret, og i 1999 blev teknologien indført i modelrækkerne A3 og TT og dermed i kompaktsegmentet. Det næste store skridt var midterdifferentialet med asymmetrisk-dynamisk basisfordeling, som blev indført i 2005. Til Audi R8 blev der i 2007 indført en viskokobling på forakslen, og året efter blev der tilføjet et sportsdifferentiale. I 2016 udvidede Audi sin portefølje med quattro med ultra-teknologi.

quattros sejrsrække i motorsport

I begyndelsen af 1981 holdt Audi sit indtog i rally-VM, og allerede året efter var quattro-firehjulstrækket dominerende i feltet. I 1982 vandt Audi mærketitlen, og i 1983 vandt finske Hannu Mikkola mesterskabstitlen. Ved afslutningen på 1984-sæsonen sikrede mærket sig begge titler med svenske Stig Blomqvist som verdensmester. Det var også året, hvor Audi for første gang deltog med den forkortede Sport quattro, som i 1985 blev afløst af Sport quattro S1 med 476 hk. I 1987 vandt Walter Röhrl bjergracerløbet Pikes Peak i USA i en specialkonstrueret S1 – et suverænt punktum for de vilde rallyår.

Efterfølgende skiftede Audi til touring car-motorsporten. I 1988 sikrede mærket sig med Audi 200 straks titlen for både mærker og kørere i den amerikanske TransAm-serie, og året efter opnåede de fire ringe stor succes i IMSA GTO-serien. I sæsonerne 1990/91 deltog Audi med den store V8 quattro i Deutsche Tourenwagenmeisterschaft (DTM) og opnåede to mesterskaber. I 1996 stillede A4 quattro Supertouring op i syv forskellige nationale mesterskaber, og den vandt dem alle. 2 år senere blev firehjulstrækket forbudt i reglementerne for touring car-motorsporten i Europa.

I 2012 kørte Audi igen racerløb med en firehjulstrukket racerbil – Audi R18 e-tron quattro med hybriddrivlinje. En V6-TDI leverede trækket til bagakslen, mens et svingmasselager forsynede to elmotorer på forakslen med rekupereret energi – og under acceleration kunne racerbilen således udnytte et firehjulstræk periodevis. Resultaterne var imponerende: tre samlede sejre i 24-timers løbet i Le Mans og to kører- og producenttitler i World Endurance Championship (WEC).

40 år med quattro: Vorsprung durch Technik

quattro er et ikon – begrebet står for køresikkerhed og sportslighed, for tekniske kompetencer og overlegenhed blandt konkurrenterne – kort sagt for Vorsprung durch Technik. Det er blevet cementeret af quattro-modellernes succes på vejbanen og i motorsporten – suppleret af legendariske reklamefilm og events. I 1986 kørte den professionelle rallykører Harald Demuth op ad skihopbakken i den finske by Kaipola i en Audi 100 CS quattro. I 2019 leverede racerløbs- og rallycrossvinderen Mattias Ekström (Sverige) en tilsvarende præstation, da han klarede turen op ad det stejleste stykke med en stigning på op til 85 % på den berygtede skipiste ”Streif” ved østrigske Kitzbühel i en Audi e-tron quattro med tre elmotorer.

Se mere information, billeder og video på Audi Media Center


40 ÅR MED AUDI QUATTRO

Succeshistorien

  • Siden 1980 er der produceret næsten 10,5 millioner biler med quattro-firehjulstræk
  • Status for 2019: 804.224 producerede quattro-modeller på verdensplan, heraf 258.765 i Tyskland
  • quattro-teknologien er en selvfølge i alle de mest kraftfulde Audier

De mekaniske quattro-teknologier

  • Et bredt udvalg af forskellige teknologier: permanent quattro-firehjulstræk, quattro med ultra-teknologi til modeller med langsliggende frontmotor og desuden et sportsdifferentiale til mange topmodeller
  • quattro med lamelkobling til modellerne med tværliggende motor og til R8-sportsvognen

Det elektriske firehjulstræk

  • Audi e-tron og e-tron Sportback med to elmotorer, som reguleres uafhængigt af hinanden
  • Prototyperne Audi e-tron S og e-tron S Sportback med tre elmotorer, heraf to elmotorer på bagakslen, med elektrisk torque vectoring

De tekniske milepæle

  • Fra 1980 til 1999: Ur-quattro fra 1980 og Sport quattro (1984) med manuelt spærrende midterdifferentiale, i 1986 torsendifferentiale, i 1999 TT og A3 med quattro-drivlinje
  • Fra 2000 til 2020: i 2005 midterdifferentiale med asymmetrisk-dynamisk basisfordeling, i 2007 Audi R8 med viskokobling, i 2008 sportsdifferentiale, i 2016 quattro med ultra-teknologi

quattro i motorsporten

  • I 1980’erne: fra 1982 til 1984 fire titler i rally-VM, fra 1985 til 1987 tre sejre i bjergracerløbet på Pikes Peak; derefter mange sejre i USA i TransAm- og IMSA GTO-serien
  • I 1990’erne: i 1990 og 1991 mesterskaber i DTM, i 1996 syv titler i Super Touring Car-kategorien i samme sæson
  • I 2010’erne: tre Le Mans-sejre og fire WEC-titler med Audi R18 e-tron quattro

Alle begreber, som er markeret med farve i teksten, er forklaret detaljeret i det tekniske leksikon på www.audi-mediacenter.com/de/technik-lexikon.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk