Audi Aarhus

Audi R8 V10 GT RWD lanceres i begrænset antal

  • Specialmodel i begrænset antal: 333 eksemplarer på verdensplan med løbende nummerering og eksklusivt udstyr
  • Garanteret køreglæde: 5.2-liters V10-FSI-motor kombineret med baghjulstræk (RWD)
  • Ny køreindstilling: Torque Rear med individuel tilpasning giver mulighed for præcis og kontrolleret overstyring

12 år efter premieren på den første Audi R8 GT lancerer Audi Sport anden udgave af den eksklusive supersportsvogn, Audi R8 Coupé V10 GT RWD. Den 5.2-liters V10-sugemotor får opgraderet ydelsen til 620 hk, og det er dermed den stærkeste motor kombineret med baghjulstræk i mærkets historie. Med en ny 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse for hurtigere gearskift og den nye køreindstilling Torque Rear kan førerne vælge deres eget niveau af ESC-indgreb. Det giver mulighed for kontrolleret og samtidig præcis overstyring. Den nye R8 GT er begrænset til 333 eksemplarer på verdensplan, og den vil ikke blive tilbudt på det danske marked.

R8 GT tager afsked med V10-motoren…
Anden udgave af R8 GT er baseret på Audi R8 V10 performance RWD, der igen deler 60% af sine komponenter med baneraceren R8 LMS GT4. I forhold til R8 V10 performance RWD med 570 hk, øger Audi Sport specialmodellens ydelse, så den kommer på niveau med quattro-modellen. Helt konkret betyder det 620 hk fra 10 cylindre, en slagvolumen på 5.2 liter og 565 Nm, som er til rådighed fra 6.400 til 7.000 omdr./min. (maksimalt omdrejningstal: 8.700 omdr./min.).

Det giver den nye R8 GT en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 3,4 sek., op til 200 km/t allerede efter 10,1 sek. og en tophastighed på 320 km/t. En anden afgørende forskel er en ny 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse med endnu kortere skiftetider. Takket være et ændret udvekslingsforhold og et deraf følgende højere omdrejningstal giver den nye gearkasse mulighed for en imponerende acceleration i alle gear. 

Torque Rear er ny køreindstilling
For første gang tilbyder Audi Sport en Torque Rear-indstilling til den nye R8 GT, som produceres på fabrikken Böllinger Höfe – primært ved håndkraft. Hjulspindet på bagakslen styres af hjulspindsreguleringen (ASR), der er en del af ESC. I ASR er der lagret syv forskellige datalinjer, som byder på forskellige trin af understøttelse til føreren. Trin 1 tillader kun en lille mængde hjulspind, mens trin 7 tillader meget hjulspind. Føreren kan indstille det ønskede Torque Rear-trin ved at dreje på knappen på rattet. Denne funktion giver således også mulighed for en trinvis tilpasning til førernes forskellige køremæssige evner samt til forholdene på strækningen. Motorstyreenheden doserer trækkræfterne til bagakslen afhængigt af og med anvendelse af informationerne fra hjulomdrejningssensorerne, styrevinklen, speederstillingen og det valgte gear.

Lavere vægt
Sammenlignet med R8 Coupé V10 performance RWD er det ved hjælp af en række tiltag lykkes at opnå en vægtreducering på ca. 20 kg, så bilen i alt vejer 1570 kg (uden fører). Vægtbesparelsen skyldes i høj grad de eksklusive smedede 20” fælge i 10-eget design. Der spares også vægt takket være det særdeles effektive keramikbremsesystem, som er standardudstyr på R8 GT. Dertil kommer de skålformede R8-sæder samt performance-sportsundervognen med CFK-stabilisator. Stabilisatoren på forakslen består af kulfiberforstærket kunststof. Sammen med forbindelsesstængernes samlinger af rødt anodiseret aluminium (beskytter mod korrosion) reducerer den vægten og giver en endnu bedre vejbeliggenhed og dynamik ved kørsel gennem sving. Som ekstraudstyr fås en endnu mere sportslig R8 GT-gevindundervogn. Den giver mulighed for en individuel tilpasning af undervognens højde samt træk- og tryktrin for din R8 GT. I forbindelse med udleveringen af en R8 GT vil kunderne få en instruktion i indstillingen, og det nødvendige værktøj udleveres.

Designdetaljer er hyldest til den første R8 GT
For at adskille den nye Audi R8 V10 GT RWD fra de øvrige R8-modeller, er specialmodellen forsynet med særlige eksklusive komponenter. Det første kendetegn er den sorte modelbetegnelse ”R8 GT” på bagenden. Alle andre emblemer er holdt i sort. Bilens Carbon Aerokit i højglans er udviklet i vindkanalen og giver bedre stabilitet på vejen og dermed også højere hastigheder i sving. Samlet set består bilens Carbon Aerokit af: frontspoilerkant, flics, sidepanelbeklædninger, cW-elementer på siden af den bageste stødfanger, en diffusor samt en hækspoiler med svanehals-ophæng. Denne indsats giver en optimal luftstrøm under spoileren og forbedrer dermed den aerodynamiske effektivitet. Helt i stil med forgængeren kommer den nye R8 GT i farven Suzukagrå mat. Alternativt kan man vælge farverne Tangorød metallak og Daytonagrå metallak.

I kabinen viderefører Audi Sport hyldesten til den første R8 GT fra 2010, der også kun blev produceret i 333 eksemplarer. Interiøret er udført i en kombination af farverne sort og rød. Det inkluderer ligeledes røde seler – noget der for 12 år siden udelukkende kunne fås til R8 GT. Måtterne og de skålformede R8-sæder er forsynet med specialmodellens modelbetegnelse i sort og rød. I midten under gearvælgeren sidder et kulfiberindlæg med den løbende nummerering af den specifikke R8 GT.

Audi R8 GT RWD udbydes ikke i Danmark
Den nye Audi R8 Coupé V10 GT RWD lander hos de europæiske forhandlere i 2023, men vil ikke blive tilbudt på det danske marked, ligesom R8 V10 performance RWD heller ikke udbydes.

Forbrugsangivelser
Angivelse vedr. brændstofforbrug og CO2-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr (WLTP).

Audi R8 Coupé V10 GT RWD
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 6,7 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 341-339 g/km

Audi R8 Coupé V10 performance RWD
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 7,8-8 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 293-284 g/km

Angivelserne vedr. udstyr og forbrug er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for fejl og ændringer.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk