Audi A2 blev lanceret for 25 år siden – og delte fra starten vandene med sit specielle design. Det innovative aluminiumskarrosseri gjorde den kompakte bil let, aerodynamisk og brændstoføkonomisk, og A2 1.2 TDI var verdens første firedørs tre-liters bil. Men da salget ikke levede op til forventningerne, stoppede Audi produktionen i 2005 efter fem år og 176.377 byggede enheder. Den innovative Audi A2 har dog levet videre og har i dag fortsat en loyal fanskare – også i Danmark.
I begyndelsen af 1990'erne blev tre-liters bilen annonceret som et udviklingsmål af Volkswagen-koncernen og Audi, og det første arbejde med projektet begyndte kort efter. Designerne i Ingolstadt arbejdede tæt sammen med eksperterne på aluminiumscentret i Neckarsulm. I maj 1995 præsenterede de en konceptbil kaldet "Ringo", hvis Audi Space Frame (ASF) var mindre kompleks end ASF på Audi A8, som stort set blev bygget i hånden. Stefan Sielaff – den tidligere leder af Audis designstudie i München – overtog projektet og ledede designet af interiøret, mens den belgiske designer Luc Donckerwolke stod for det udvendige design. Sammen med den senere designchef Gerhard Pfefferle gav de "det rullende bur" Ringo et todørs karrosseri – hvilket viste sig at være tæt på det senere design. Efterhånden som udviklingen skred frem, blev der lavet to konceptbiler: Den ene blev vist på IAA i Frankfurt i 1997, og ud over den foreløbige modelbetegnelse Al2 bar den tilnavnet "Light Green" på grund af sin farve. Lidt senere kunne "Light Blue" med modelbetegnelsen ”Audi Al2 open end” ses på Tokyo Motor Show – en tre-dørs variant af Al2 med et variabelt lastområde og udtrækkeligt tag.
Nogle var begejstrede for det progressive design; andre kunne ikke lide det, men udviklerne havde forudset, at bilen ville dele vandene. I november 1997 godkendte direktionen dog serieproduktion, og verdenspremieren på Audi A2 fandt sted på IAA i september 1999.
Aluminiumkarrosseri
Det var den første kompakte bil i nyere bilhistorie, hvis karrosseri udelukkende var lavet af aluminium. Karrosseriet på A2, inklusive alle fire døre og bagklappen, vejede kun omkring 153 kg, hvilket kun var omkring 60 procent af karrosserivægten på en sammenlignelig sedan med et konventionelt stålkarrosseri. Den 3,83 meter lange, 1,67 meter brede og 1,55 meter høje Audi A2 tilbød masser af plads til sine passagerer på trods af sine små udvendige mål. I Neckarsulm blev der bygget nye produktionsfaciliteter specielt til A2, og de blev indviet den 15. november 1999. Den dag præsenterede Audi også A2 1.2 TDI, verdens første firedørs tre-liters bil. I alt to benzin- og tre dieselmotorer var tilgængelige i løbet af Audi A2's levetid. De to benzinmodeller blev drevet af en firecylindret rækkemotor og var tilgængelige med en femtrins manuel gearkasse og forhjulstræk. A2-modellerne med dieselmotorer havde trecylindrede enheder med pumpe-dyse direkte indsprøjtning. Til markedslanceringen den 30. juni 2000 var en benzinmotor og en TDI, hver med en ydelse på 75 hk, tilgængelige.
A2 1.2 TDI med en sensationel luftmodstandskoefficient på 0,25
Audi A2 1.2 TDI leverede 61 hk og brugte kun 2,99 liter diesel pr. 100 kilometer. Dens turbodieselmotor med direkte indsprøjtning var udelukkende lavet af aluminium. I den femtrins automatgearkasse overtog et elektrohydraulisk system koblingsfunktionen. Brugen af ekstra dele lavet af aluminium – specielle aluminiumssmedede letvægtsfælge og vægtoptimerede bagsæder – gjorde det muligt at reducere vægten med 135 kg sammenlignet med basisversionen til en egenvægt på 855 kg. For yderligere at optimere aerodynamikken blev luftindtagene foran delvist lukket, og dækkene blev smallere og flowoptimerede takket være riller i siderne. Tilpassede hjulkasselister og hjulkapsler samt ekstra undervognspaneler muliggjorde turbulensfri luftstrøm. På den måde var ingeniørerne i stand til at reducere luftmodstandskoefficienten fra allerede imponerende 0,28 for basismodellen til en sensationel værdi på 0,25.
Fra marts 2003 tilbød Audi en specialudgave kaldet "colour.storm" – i farverne Imola gul, Misano rød perleeffekt, Sprint blå perleeffekt og Papaya orange. Farvekoordineret interiør og matsorte lakerede detaljer, såsom tag- og hjulkasselister, skabte en slående kontrast.
I juli 2005 var i alt 176.377 enheder af Audi A2 blevet bygget på Neckarsulm-fabrikken. Premium kompaktmodellen kunne ikke leve op til de høje forventninger til salget, der oprindeligt blev sat til den. Men her 25 år senere har den lille model dog stadig mange fans, og mange ejere sætter fortsat pris på deres A2 som en økonomisk, pålidelig og attraktiv følgesvend i hverdagen.
Audi A2 i Danmark*
Også i Danmark delte den specielle A2 vandene, og der blev i alt indregistreret 727 nye A2’ere i perioden, hvor langt størsteparten var tre-liters versionen. Det svarer til knap 4% af det samlede salg af Audi’er i perioden. Siden år 2000 er der desuden importeret knap 500 brugte A2’ere til Danmark, hvoraf langt de fleste først er importeret, efter at produktionen af modellen stoppede. At der samtidig fortsat kører 726 A2’ere rundt på de danske veje her 20 år, efter at produktionen stoppede, tegner ligeledes et billede af en speciel men pålidelig og langtidsholdbar model af høj kvalitet – og med dedikerede fans!
*Kilde: Bilstatistik
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk